måndag 27 oktober 2014

Höstprojekt snutteugglor

 Denna vecka har barnen höstlov. Jag har inte helt ledigt utan det blir en del kvällsjobb för min del och mys med barnen på förmiddagarna. Som vi har längtat till lovet och alla mysiga saker vi förhoppningsvis kommer att hinna med! I lördags skrev mannen högskoleprovet och jag och barnen var hemma. Regnet öste ner och mina fogar var inte så samarbetsvilliga. Därför kände vi oss lite låsta till inneaktiviteter hemma. Länge har jag lovat Trollan att vi ska pyssla tillsammans "på riktigt", dvs göra ett större projekt i syrummet och inte bara små spontana prjekt som loomband, mandalas och måla disktasor. 
Jag har länge varit sugen på att sy mysiga, roliga snuttefiltar i form av något djur och denna regniga dag skapade vi snutteugglor. Först ritade vi mönstret i papper. Vi klurade länge på hur vi ville att den skulle se ut. Tanken var att vi skulle pyssla till vår kommande bebis. Trollan tror stenhårt på att det är en tjej, medan vi andra är mer tveksamma. Dock var det hon som var med och sydde bebisens snutte och därmed valde tyger så det blev en rosa uggla. Men en bit in i projektet ville hon ha sin egen snuttefilt och en likadan som till bebisen. Så Trollan gjorde en egen och jag gjorde några andra när vi ändå var på gång. Den rosa ovanför är Trollans egen snutteuggla, bebisens är en exakt kopia. 
Och dessa gjorde vi alltså samtidigt. Stoppade velourfötter som kan vara gosiga att känna på. Mjuk och underbart gosig cuddle fur på baksidan och i vingarna, som även är prassliga så bebisen kan prassla med dem (kommer antaglogen reta någon att de prasslar). 

Utfällda syns inte banden...
Som finns på baksidan av av ugglan. Banden är värmebehandlade så att de inte ska repas upp och de är enkla, så att inte barnet kan få in fingrarna i dem och skada sig. 
Det blev även en gul snutteuggla när vi ändå var i farten. 
Den grå, gula och blå ugglan finns i webbshoppen (www.trollating.se) och kostar 180:-/styck. Underbara små gåvor till små fina bebisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar