torsdag 1 mars 2012

Söt som en Cupcake?!?

Trollan har just nu ett behov av byxor. Hon har dragit iväg på längden och många byxor har blivit nästan som knickers. Dessutom har alla knickers från förra året blivit liiite för korta.
När hon var med mig nere på stoff och stil hittade hon ett babyrosa manchestertyg som fick följa med hem. Det har legat tills sig några veckor men häromdagen fick jag inspirationen och lusten att sy dem. Hon behöver ett par svalare byxor som ändå ger värme. Det fick bli ett par med mudd i midjan eftersom allt utan mudd ratas (Nåja, en resår kan vara okej med). Dock var jag
lite väl snål när tyget inhandlades eller så krympte det massor i tvätten (tror på det första) för tyget räckte inte riktigt till. Hade gärna haft dem några cm längre och kanske satt i resår i linningen idtället för mudd. Nu är dessa i kortaste laget för att få pös nedtill vilket var tanken. Å andra sidan är de perfekta att kasa upp som knickers. Helt enkelt perfekta för kommande resa :)

Fickorna fram hade gärna fått vara några cm längre, men som sagt, jag var nog för snål. Bestämde mig ganska snabbt för att det skulle bli en applikation på dem och det blev efter lite velande en cupcake. Vi är lite förtjusta i att baka Trollan och jag, och då brukar det bli just cupcakes. Rosa föll tygvalet på till applikationer och även dekorsömmarna blev rosa liksom detaljerna i form av knappar och rosett. Känns på det hela taget som både Trollan och jag är nöja med dem.

Mönstret är lite omgjort muddjeans mönster med resår längst ner istället för mudd. strl 110/116. Manchester och mudd från stoff och stil, de till applikation är från ebay.

Sämst just nu är att jag inte kan sy nåt matchande till då jag klantigt nog klippt av en nål med overlocken och därmed förstört kniven. Hoppas på lösning av detta till nästa vecka! Tur den vanliga maskinen i alla fall fungerar!

2 kommentarer:

  1. Supersöta! Jag tyckte om dem med mudd i midjan. Så det var ingen nackdel att tyget inte räckte till det tycker jag :)

    SvaraRadera