tisdag 7 augusti 2012

Det blir rosa i år...

... i alla fall i det nysydda i Trollans höstkläder. Egentligen gillar ju mitt troll lila, men när vi kikade på alla tygerna fanns det inte många som var lila. Däremot rosa! Så det fick den genomgående färgen blir för tillfället. Lite rött, grönt och andra färger är med planerade, men inte färdigställda. 
Jag köpte en bit prickig stuv hos Lilofant tillsammans med tjuv och polistyget. Tanken var att det skulle bli ett par pyjamasbyxor till Lillebror, men när det kom kändes det inte alls som det var meningen att det skulle bli pyjamasbyxor. Det lades i en tyghög och jag klämde lite på det då och då. Funderade på om det var ett dåligt köp, en tröja till Trollan eller nåt annat. Det blev en tröja. Men det kändes lite tråkigt med bara turkose och avvikande kantfärg. Inspiraread av allt fint hos Ruttu Nuttu och även hos Renata så fick jag för mig att testa en applikation.  
Jag såg framför mig en vit kanin med randig klänning och så blev det. Kanske inte den snyggaste, eftersom jag inte är så bra på att rita. Men jag är nöjd. Och det är väl huvudsaken! Jag har även lärt mig att sy rullfåll efter tips från facebook. Provade en gång i höstas, men misslyckades totalt. Vågade inte ge mig å det igen förräns nu. Att det kunde vara så enkelt att det lyckades om nålen som inte användes monterades bort. Jag borde ju tänkt på det. Men icke! Så rosa rullfåll i ärmslut blev det. 
Eftersom det börjar bli höst och kallt tyckte jag att garderoben borde utökas med ett par mjuka härliga jeans. Tema rosa på även dessa så de kan matcha t-shirten med kaninen. 

Tyvärr är den rosa mudden slut (måste ta mig till stoff och stil och handla ny) så det fick bli svart mudd i midjan och bensluten. Men det blev ganska bra det med!
Bakfickan fick rosa detaljer. 
 Trollan blev glad när hon fick se det! Hoppas nu att det blir bra i skolan med :)
Det andra setet har Trollan själv varit med och köpt tyg till. När vi var i sommarstugan var vi en sväng in till stan  i Linköping och då valdes detta. Klänning och tights var tanken, men vi ändrade oss och det blev en längre avskuren tröja, tights och kjol. 
Mönstret till tröjan är från senaste Ottobre. Vi valde att kombinera stjärnor och prickar samt ge den en lila touch i form av dekorsömmar och kantning. 

Kjolen fick lila mudd och lila rullfåll längst ner.
 Och tightsen blev även de en kombination av stjärnor och prickar med lila dekorsömmar. 

 Ett härligt lekset som jag hoppas kommer bli mycket använt! Trollan gillar det i alla fall och jag med. Det kommer nog bli fler av detta. 
Mönster till allt utom stjärntröjan är eget i ca strl 122. Tyger från Lilofant, Ohlsonstyger och Tyghörnan. Mudd och kantband från Stoff och stil. 

2 kommentarer:

  1. Applikationen är jättefin och resten av kläderna med.

    SvaraRadera
  2. Går det att få leksetet i 140-150? Har en som skulle älska det där eller tunika och tights ... eller nåt randigt. Hon har uttryckligen sagt att hon önskar sig nåt hemsytt av Johanna.

    SvaraRadera