torsdag 9 juni 2011

Kockdress



Detta är en riktig specialbeställning och jag känner mig jättehedrad som fick göra den även om det var på håret att den blev klar i tid!

Jag tror att det var redan i början av februari som jag fick förfrågan av Mariane som jobbar på vår öppna förskola om jag kunde sy en liten kockdress. Hon skulle bli farmor för första gången i maj och den blivande fadern är kock så hon ville ge en liten kockdress till den nyfödde. Jo, men varför inte??? En riktig utmaning. Jag funderade i över två månader hur den skulle sys och i vilket matgerial och tillslut, nånstans i påskas började jag rita mönster och klippa till den lilla dressen som skulle vara i strl 62. Jag fastnade ett par gånger på vägen och kände mig lätt strassad då den lilla bebisen skulle titta ut senast i mitten på maj. Men till slut efter att ha sprättat krage och knapphål några gånger kände jag mig rätt nöjd och så här blev resultatet! Jag känner mig jättenöjd och jag tror även beställaren och föräldrarna till barnet som tittade ut bara några dagar efter att dressen blev klar är nöjda!


Mönstret är egenritat i strl 62 för både byxor och kockskjorta. Vit lakansväv från jofotex, mudd till både skjortan och byxorna från stoff & stil. Det rutiga tyget är från gömmorna och knapparna inhandlades på zannaz här i byn.

2 kommentarer:

  1. Men så söt! Å va kul att göra lite annorlunda beställningar!!!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, denna var verkligen annorlunda. Inget jag syr vardag, men vad stolt man blir när man väl klarar av det :)

    SvaraRadera